Zastanawiasz się, skąd wzięła się kwota odszkodowania wypłaconego przez firmę Generali? Poznaj proces wyceny szkody i dowiedz się, w jaki sposób może dojść do zaniżenia należnego odszkodowania. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedzieć, jak ubiegać się o dopłatę.
Z tego artykułu dowiesz się
- Wycena szkody Generali – ile trzeba czekać na odszkodowanie?
- Co jest kluczowe podczas wyceny szkody przez Generali?
- Rozliczenie szkody Generali – w jaki sposób wycena szkody może zostać zaniżona?
- Ugoda przy rozliczeniu z Generali – na to zwróć uwagę
- Generali wypłaciło odszkodowanie. Czy mogę ubiegać się o dopłatę?
- Warunki ubiegania się o dopłatę od Generali
Wycena szkody Generali – ile trzeba czekać na odszkodowanie?
Po zgłoszeniu szkody do firmy Generali ubezpieczyciel rozpoczyna proces likwidacji szkody. Zgodnie z obowiązującym prawem ma 30 dni na wydanie decyzji od momentu otrzymania dokumentów do analizy. W przypadku spraw o odszkodowanie z polisy OC sprawcy Generali nie powinno przysparzać problemów z wypłatą.
Jeśli jesteś sprawcą wypadku i korzystasz z polisy AC do likwidacji szkody, istnieje więcej wyłączeń odpowiedzialności stosowanych przez firmę ubezpieczeniową, jednak w większości przypadków nie będzie problemów z otrzymaniem odszkodowania. Warto jednak znać swoje prawa i przeczytać odpowiednie punkty w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU).
W szczególnych przypadkach Generali może przedłużyć rozpatrzenie sprawy do 60 dni, jednak nie może zrobić tego bez wcześniejszego poinformowania i uargumentowania powodów takiej decyzji. Najczęściej dzieje się tak, gdy szkoda jest wyjątkowo skomplikowana i trudna w ocenie.
Co jest kluczowe podczas wyceny szkody przez Generali?
Proces wyceny szkody rozpoczyna się od oszacowania wartości uszkodzonego pojazdu. Jej elementami składowymi się między innymi marka i model samochodu, rok produkcji oraz stan techniczny pojazdu i ewentualne wcześniejsze niedoskonałości, które były dostrzegalne jeszcze przed wystąpieniem szkody zgłaszanej do Generali.
W procesie likwidacji szkody Generali zadecyduje, czy wielkość uszkodzeń sprawi, że opłaca się naprawiać pojazd. Od tego zależy klasyfikacja szkody jako częściową lub całkowitą. Specyficzny jest drugi przypadek, w którym ubezpieczyciel stwierdza, że uszkodzenia są zbyt rozległe i wypłaca odszkodowanie, które równe jest różnicy wartości pojazdu przed wypadkiem a wartością wraku.
Istotną kwestią jest również wybór metody likwidacji szkody. Najczęściej dokonuje się między pozostawieniem samochodu w warsztacie wskazanym przez Generali (metoda bezgotówkowa) a wypłatą pieniędzy na samodzielne doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed zdarzenia.
Jeśli podczas zgłoszenia szkody wybrana zostanie metoda gotówkowa, wówczas kwotę odszkodowania oszacuje rzeczoznawca wskazany przez ubezpieczyciela, który przygotuje kosztorys napraw. Drugi wariant daje kierowcy większa elastyczność: nie musi przeznaczyć pieniędzy na likwidację, jednak istnieje szansa, że kosztorys będzie zawierał zaniżenia, które spowodują mniejszą wypłatę odszkodowania.
Rozliczenie szkody Generali – w jaki sposób wycena szkody może zostać zaniżona?
Dane portalu ToTwojaKasa.pl pokazują jasno – 99% kosztorysów naprawy przygotowanych przez rzeczoznawców firm ubezpieczeniowych jest zaniżonych. To oznacza, że prawie każdy kierowca ma podstawy do tego, by ubiegać się o dopłatę do odszkodowania.
Możliwe przyczyny wypłaty odszkodowania w nieadekwatnej kwocie:
- Zastosowanie nieoryginalnych części do naprawy – proces likwidacji szkody powinien przebiegać z zastosowaniem takiej samej klasy części, jakie uprzednio były stosowane w samochodzie. Stosowanie tańszych zamienników jest działaniem na niekorzyść autora zgłoszenia szkody.
- Zaniżenie stawki roboczogodzin mechaników – stawki, jakie w kosztorysach deklarują firmy ubezpieczeniowe, często nie mają odzwierciedlenia na rynku. Po pierwsze, firmom zlecającym więcej napraw mogą być oferowane inne stawki i rabaty, których nowy klient nie otrzyma przy pierwszej, okazjonalnej wizycie. Po drugie – rynek usług w poszczególnych miastach jest inny. W mniejszych miejscowościach zazwyczaj zapłacimy mniej niż w stolicach województw.
- Zastosowanie współczynnika odchylenia – przy wycenie szkody to termin oznaczający sugestię ubezpieczyciela do zastosowania mniejszej liczby warstw lakieru na naprawiany samochód aniżeli powinno się to robić zgodnie ze sztuką. Dobry mechanik, chcąc doprowadzić pojazd do stanu sprzed zdarzenia, nie zastosuje się do sugestii, co spowoduje wyższy koszt wykonania usługi niż, przewidział to przedstawiciel firmy ubezpieczeniowej.
- Amortyzacja części – to zmniejszenie wartości części w stosunku do stopnia ich zużycia. Szacowane na podstawie użycia samochodu.
- Orzeczenie szkody całkowitej – choć mogłoby się wydawać, że orzeczenie szkody całkowitej zagwarantuje wypłatę wyższego odszkodowania, to może być odwrotnie. Dzieje się tak przez sposób naliczania wysokości odszkodowania: w przypadku szkody całkowitej, gdy ubezpieczyciel stwierdza, że nie opłaca się naprawiać auta, wówczas należna kwota to różnica między całkowitą wartością pojazdu przed szkodą a wartością wraku. W obu przypadkach obliczenie może działać na niekorzyść ubezpieczonego.
Ugoda przy rozliczeniu z Generali – na to zwróć uwagę
Kierowcy często mają błędne przekonanie, że tylko ugoda zawarta z ubezpieczycielem sprawi, że ten wypłaci pieniądze po stłuczce lub wypadku. To nieprawda.
Do obowiązków ubezpieczyciela sprawcy należy wypłacenie bezspornej kwoty odszkodowania. Do tego niepotrzebna jest zgoda, ugoda, ani stosowanie różnych form mediacji, które pozwolą na ustalenie odpowiedniej wysokości odszkodowania wynikającego z umowy ubezpieczenia.
Może dojść do sytuacji, w której przedstawiciel ubezpieczyciela przedstawi ofertę, w której zaproponuje nieznaczne podniesienie kwoty odszkodowania, natomiast będzie to wiązało się z zawarciem ugody. Może do niej dojść telefonicznie, w momencie, w którym nie spodziewa się poszkodowany.
Dlaczego to takie istotne? Zawarcie ugody pomiędzy stronami zablokuje możliwość odwołania się od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego, czyli jednocześnie wypłaty odszkodowania w adekwatnej kwocie do poniesionych strat.
Generali wypłaciło odszkodowanie. Czy mogę ubiegać się o dopłatę?
Wypłata odszkodowania przez Generali wcale nie musi zakończyć sprawy.
Osoba korzystająca z usług Generali może uznać, że kwota jest wystarczająca i nie podejmować kolejnych działań. Jeśli jednak otrzymała mniej pieniędzy, niż wynosił koszt naprawy, to wyraźny sygnał, że dodatkowe wyjaśnienie sprawy może przynieść dopłatę.
W takim przypadku korzystający z ubezpieczenia komunikacyjnego może samodzielnie przygotować odwołanie od decyzji Generali lub skorzystać z pomocy specjalistów, którzy mają doświadczenie w tego typu sprawach.
ToTwojaKasa.pl może zaoferować odkup szkody, dzięki czemu otrzymasz pieniądze nawet w 48 godzin od podpisania umowy. Eksperci ToTwojaKasa.pl przeanalizowali już kosztorysy ponad 51 000 klientów. Średnia kwota dopłaty, którą wypłacamy kierowcom, którzy się do nas zgłosili to 3493 zł.
Warunki ubiegania się o dopłatę od Generali
Korzystając z naszych usług, niczego nie ryzykujesz. Analiza dokumentów przesłanych przez Generali jest bezpłatna. Do klienta należy decyzja, czy zdecyduje się przyjąć propozycję i cieszyć się z przelewu nawet po 48 godzinach, czy bierze sprawy w swoje ręce i cały proces sądowy przeprowadzi samodzielnie.
Wypowiedź eksperta
Proces ubiegania się o dopłatę może być trudny dla osoby, która nie ma do czynienia z podobnymi sprawami. Oprócz wskazania zaniżeń w kosztorysie potrzebne będzie przedstawienie dodatkowej ekspertyzy specjalisty, która potwierdzi, że należą się dodatkowe pieniądze. W innymi przypadku firma ubezpieczeniowa nie uzna odwołania. Wycena z warsztatu lub zatrudnienie rzeczoznawcy to dodatkowy potencjalny koszt. Jeśli powierzysz swoją sprawę specjalistom z ToTwojaKasa.pl, wypłatę dostaniesz nawet w 48 godzin, a przede wszystkim, wszystkie formalności zostaną po stronie firmy.
Bartosz Rybicki - ekspert ds. odszkodowań
Nie potrzeba spełnić wielu kryteriów, aby rozpocząć proces ubiegania się o dodatkowe pieniądze.
Kiedy kierowca może ubiegać się o dopłatę do odszkodowania:
- do szkody na pojeździe lub wypłaty odszkodowania doszło nie później niż 3 lata temu,
- po zgłoszeniu szkody nie doszło do zawarcia ugody z Generali,
- w kosztorysie znajdują się zaniżenia wpływające negatywnie na rozliczenie.
Podsumowanie
- Wycena szkody przez rzeczoznawcę firmy ubezpieczeniowej może zawierać zaniżenia. To w znaczny sposób wpłynie na wysokość wypłaconego odszkodowania.
- Każda osoba niezadowolona z wysokości przyznanego odszkodowania ma prawo przygotować odwołanie od decyzji.
- Ugoda z firmą ubezpieczeniową kończy sprawę raz na zawsze. Niemożliwe będzie odwołanie od decyzji po zawarciu porozumienia z ubezpieczycielem.
- Właściciel pojazdu zgłaszający się po ubezpieczenie nie musi działać w pojedynkę. Wyspecjalizowane firmy pomogą w szybkim i skutecznym ubieganiu się o dopłatę.