placeholder-image

Jak uzyskać dopłatę do odszkodowania z OC? Krok po kroku

Dopłata do odszkodowania to alternatywa dla zazwyczaj długotrwałej i nierzadko kosztownej batalii z ubezpieczycielem. Procedura nie jest skomplikowana, a co najważniejsze wszystko odbywa się online.

Kosztorys naprawy pojazdu zawiera zaniżenia

Ubezpieczyciele od lat stosują różnego rodzaju triki, aby wypłacić w ramach polisy OC sprawcy jak najmniejsze świadczenie. Firmy odszkodowawcze, które w skali roku analizują tysiące kosztorysów napraw samochodów, alarmują, że praktycznie każdy zawiera zaniżenia. 

To oznacza, że jest spore prawdopodobieństwo, że wycena naprawy Twojego pojazdu także zawiera zaniżenia. Co istotne tylko i wyłącznie w przypadku rozliczenia kosztorysowego jest możliwość uzyskania dopłaty. Jeśli zatem wybrałeś metodę bezgotówkową to nie możesz ubiegać się o dopłatę.

Roszczenie wobec ubezpieczyciela nie przedawniło się

Chcąc uzyskać dopłatę do odszkodowania musisz zwrócić uwagę na datę wydania decyzji ubezpieczyciela. Jeśli nie minęły jeszcze 3 lata to, jak najbardziej możesz starać się o dodatkowe pieniądze. Po upływie tego okresu roszczenie przedawnia się.

Wyjątkiem są szkody powstałe na skutek zbrodni bądź występku, który został popełniony przez osobę, wobec której postępowanie karne zostało umorzone. W takim przypadku roszczenia przedawniają się dopiero po 20 latach.

Brak podpisanej ugody z ubezpieczycielem

Zawarcie ugody z towarzystwem ubezpieczeniowym uniemożliwia otrzymanie dopłaty. Praktycznie rzecz biorąc zamyka osobie poszkodowanej drogę do dochodzenia dalszych roszczeń.

warunki, aby uzyskać dopłatę do odszkodowania

Nawet po sprzedaży samochodu lub w przypadku braku naprawy

Dopłatę do odszkodowania można otrzymać nawet, wtedy kiedy pojazd został już sprzedany. Nie jest także istotne, czy samochód został naprawiony czy też nie.

Nie ma znaczenia rodzaj szkody na pojeździe

Na możliwość otrzymania dopłaty do odszkodowania nie wpływa rodzaj szkody: częściowej czy całkowitej.

Jak uzyskać dopłatę do odszkodowania?

Formalności związane z uzyskaniem dopłaty zostały ograniczone do niezbędnego minimum. Cały proces odbywa się w 100% online.

1. Wypełnienie formularza kontaktowego

W pierwszym kroku wystarczy, że wypełnisz formularz internetowy i podasz kilka niezbędnych danych. Możesz także załączyć kosztorys naprawy pojazdu.

2. Analiza sprawy

W ciągu 2-3 dni od przesłania niezbędnej dokumentacji dokonywana jest bezpłatna analiza. Specjaliści weryfikują kosztorys naprawy samochodu pod kątem ewentualnych zaniżeń.

3. Propozycja dopłaty

Jeśli analiza wyceny naprawy wykaże zaniżenia, to otrzymasz konkretną propozycję dopłaty.

4. Umowa o cesję wierzytelności

W przypadku zaakceptowania oferty dopłaty podpisywana jest umowa o cesję wierzytelności. W myśl przepisów prawnych każda osoba może zbyć swoją własność, w tym prawo do wyższego odszkodowania w ramach szkody majątkowej.

5. Wypłata dopłaty

Po podpisaniu umowy osoba poszkodowana otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie, a firma nabywa prawo do roszczenia. Przelew bankowy jest realizowany w ciągu kilku dni od podpisania umowy.

Jakie dokumenty są potrzebne do analizy sprawy?

W zależności od rodzaju szkody na pojeździe do darmowej analizy niezbędne są inne dokumenty.

  • szkoda częściowa

Ubiegając się o dopłatę do odszkodowania z OC sprawcy za szkodę częściową w celu analizy sprawy należy przesłać kosztorys naprawy pojazdu oraz decyzję o przyznaniu odszkodowania.

  • szkoda całkowita

Z kolei, jeśli szkodę uznano za całkowitą to oprócz kosztorysu i decyzji ubezpieczyciela należy przesłać: arkusz wyceny pojazdu przed zdarzeniem drogowym, arkusz wyceny pozostałości – wraku oraz potwierdzenie kwoty zezłomowania pojazdu. 

W przypadku uproszczonego kosztorysu napraw można także przesłać zdjęcia uszkodzeń.

Jak ubezpieczyciele zaniżają odszkodowania Z OC?

Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują różnego rodzaju triki, aby wypłacone w ramach OC sprawcy odszkodowanie było jak najmniejsze. Najczęściej ubezpieczyciele zaniżają stawki za robociznę oraz uwzględniają ceny tzw. zamienników, choć zastosowane powinny być części oryginalne. 

Stawki za roboczogodzinę są różne w zależności od regionu, w którym znajduje się dany warsztat. Natomiast części zamienne są tańsze i często gorszej jakości niż części oryginalne. Sąd Najwyższy orzekł, że wysokość odszkodowania nie powinna być określana na podstawie tzw. zamienników. 

W kosztorysie warto też zwrócić uwagę na koszty blacharskie oraz lakierowania. Bardzo często w wycenie uwzględniona jest sama wartość lakieru. Z kolei fachowcy muszą wykonać wiele kosztownych dla poszkodowanego czynności, aby naprawić pojazd. 

Jako osoba poszkodowana możesz spotkać się z tzw. kwotą bezsporną. Ubezpieczyciele wypłacają ją praktycznie od razu po wydaniu decyzji w sprawie odszkodowania. 

To jeden z najpopularniejszych trików ubezpieczycieli. Liczą, że osoba, która w krótkim czasie otrzyma świadczenie uzna sprawę za zakończoną i nie będzie się ubiegać o nic więcej.

Dlaczego warto skorzystać z dopłaty do odszkodowania?

Coraz więcej osób, które otrzymały odszkodowanie z OC sprawcy ma świadomość, że jest ono zaniżone. Wyjścia są w zasadzie dwa: samodzielna walka z ubezpieczycielem lub skorzystanie z propozycji dopłaty. Dlaczego warto skorzystać z tego drugiego?

Nie ponosisz żadnego ryzyka

Otrzymane w ramach dopłaty pieniądze masz pewne – tzn. nawet jeśli firma odszkodowawcza przegra sprawę, to Ty zachowujesz całą dopłatę. 

Pieniądze masz pewne także pod innym względem. Batalia z ubezpieczycielem o wyższe odszkodowanie może zakończyć się dopiero na sali sądowej. Jak pokazuje praktyka tego rodzaju sprawy w sądzie toczą się co najmniej kilkanaście miesięcy, a jego finał nie musi przecież skończyć się pozytywnie dla poszkodowanego. 

Pamiętaj, że uzyskanie dopłaty do odszkodowania z OC sprawcy nie sprawi, że Twoje składki OC poszybują w górę. Ubezpieczyciel przecież “odbiera” zniżki na polisę związku ze spowodowaniem przez szkody z Twojej winy, a nie z uwagi na otrzymanie odszkodowania.

Szybka i prosta procedura

Proces dopłaty do odszkodowania nie jest skomplikowany i czasochłonny. W ciągu 2-3 dni roboczych wykonywania jest bezpłatna analiza dokumentów, w tym szczególnie kosztorysu naprawy pojazdu.

Jeśli zostaną wykryte zaniżenia w wycenie naprawy to otrzymujesz propozycję konkretnej kwotę dopłaty. Po zaakceptowaniu oferty pomiędzy stronami jest zawierana umowa o cesję wierzytelności. W ciągu kilku dni od jej podpisania ma miejsce wypłata dopłaty.

Nie ponosisz kosztów i wszystko załatwisz online

Obawiasz się, że procedura uzyskania dopłaty będzie cię sporo kosztować? Nic bardziej mylnego! Cały proces, w tym także wykonana przez profesjonalistów analiza kosztorysu naprawy pojazdu jest całkowicie darmowa.  

Procedura odbywa się w 100% online – cała sprawa dot. uzyskania dopłaty do odszkodowania z OC sprawcy jest załatwiana bez konieczności wychodzenia z domu.

Podsumowanie:

  • O dopłatę można się starać, jeśli od wydania decyzji TU nie minęły 3 lata, nie została zawarta ugoda z ubezpieczycielem, a kosztorys zawiera zaniżenia.
  • Podstawowym dokumentem w procesie uzyskania dopłaty jest kosztorys naprawy samochodu.
  • Ubezpieczyciele stosują wiele trików określając wycenę napraw.
  • Poszkodowany, który uważa że otrzymał zbyt niskie świadczenie od TU powinien rozważyć kwestię dopłaty.
5 3 votes
Ocena
Łukasz Adamczyk

Łukasz Adamczyk

Ukończył studia prawnicze 2016 roku na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 2016-2019 odbył aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Poznaniu. W 2020 zdał egzamin adwokacki oraz został wpisany na listę adwokatów jako
członek Wielkopolskiej Izby Adwokackiej w Poznaniu. Sprawami odszkodowawczymi zajmuje się już od 2016 roku. W 2020 założył Kancelarię Adwokacką Adwokat Łukasz Adamczyk.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
placeholder-image

Sprawdź bezpłatnie wysokość Twojego odszkodowania

samochód ikona
Wybierz markę pojazdu...
Popularne marki Audi BMW Citroen Dacia Fiat Ford Hyundai Infiniti Jaguar Kia Land Rover Lexus Mazda Mercedes-Benz Mini Nissan Opel Peugeot Porsche Renault SEAT Skoda Suzuki Toyota Volkswagen Volvo Pozostałe marki AC AMC Abarth Acura Adler Alfa Romeo Alpina Alpine Ariel Aro Asia Aston Martin Aurus Austin Austin Healey BOVA BYD Baic Bentley Bombardier Borgward Boro Brilliance Bristol Bugatti Buick Cadillac Callaway Capron Carbodies Caterham ChangFeng Changan Changhe Chery Chevrolet Chrysler Cizeta Coggiola DAF DFM DS Dadi Daewoo Daihatsu Daimler Dallas Datsun De Tomaso DeLorean Derways Dodge DongFeng Doninvest Eagle Efini Excalibur FAW FSO Ferrari Fisker Foton Fruehauf Fuqi Fuso GAZ GMC Geely Genesis Geo Great Wall Groz Hafei Haima Harley-Davidson Haval Hawtai Hindustan Holden Honda HuangHai Hummer Hurtan IZH Inne auto Innocenti Invicta Iran Khodro Isdera Isuzu Iveco JAC JMC Jeep Jiangnan Jinbei Kawasaki Koenigsegg Kombat Krone LTI Lamberet Lamborghini Lancia Landwind Lifan Lincoln Lotus LuAZ Luxgen MG Mahindra Man Marcos Marlin Marussia Maruti Maserati Maybach McLaren Mega Mercury Metrocab Microcar Minelli Mitsubishi Mitsuoka Monte Carlo Morgan Moskal Noble Nysa Oldsmobile Osca Packard Pagani Panoz Paykan Perodua Plymouth Pontiac Premier Proton Puma Qoros Qvale RAM Ravon Reliant Renaissance Cars Rimac Rolfo Rolls-Royce Ronart Rover SAM SMA SMZ Saab Saipa Saleen Samsung Santana Saturn Scania Schmitz Scion Setra Shifeng ShuangHuan Smart Solaris Soueast Spectre Spyker SsangYong Stas Subaru TVR TagAZ Talbot Tata Tatra Tesla Tianma Tianye Tofas Trabant Trouillet Trumpchi UAZ UNIVERSAL Van Hool Vauxhall Vector Venturi Vortex WAZ (Łada) Wartburg Westfield Wielton Wiesmann Willys Wuling Xin Kai Yamaha ZAZ ZIŁ ZX Zastava Zibar Zotye
kaldendarz ikona
placeholder-image

Sprawdź bezpłatnie wysokość Twojego odszkodowania

imię ikona
wiadomość ikona
telefon ikona