Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie z polisy OC sprawcy, który jest ubezpieczony w PZU, musisz zgłosić szkodę. Przeczytaj, jak zgłosić stosowny wniosek, jakie dokumenty będą potrzebne i jak otrzymać dopłatę do zaniżonej wypłaty. To proste i wymaga zaledwie kilkunastu minut na załatwienie sprawy.
Z tego artykułu dowiesz się
- PZU odszkodowania za szkodę na pojeździe – jak wygląda proces likwidacji szkody krok po kroku
- Kiedy następuje wypłata odszkodowania PZU?
- Odszkodowanie z OC sprawcy PZU – na co należy zwrócić uwagę?
- Jak otrzymać dopłatę do odszkodowania od PZU?
- Zgłoszenie szkody PZU – jakie metody są dostępne?
- Zgłoszenie szkody w PZU – potrzebne dokumenty
- Sprawdź status szkody online w PZU
- Jak sprawdzić wysokość odszkodowania w PZU?
- Likwidacja szkody z polisy AC w PZU – co warto wiedzieć?
PZU odszkodowania za szkodę na pojeździe – jak wygląda proces likwidacji szkody krok po kroku
Żeby otrzymać odszkodowanie od PZU, musisz przejść przez proces, który składa się z kilku kroków. Nie jest trudny, ale warto mieć świadomość, jakie obowiązki spoczywają także, a właściwie przede wszystkim, na poszkodowanym, który zamierza ubiegać się o odszkodowanie.
Proces likwidacji szkody rozpoczyna się już na miejscu zdarzenia, gdzie należy przygotować dokument, który potwierdzi fakt zajścia kolizji lub wypadku. Nie musi być to notatka policji – wystarczy czytelne oświadczenie sprawcy kolizji, w którym zawarte zostaną niezbędne informacje: dane uczestników i ich pojazdów, numery polis ubezpieczeniowych, opis zdarzenia i przede wszystkim: jednoznaczne przyznanie się do winy przez sprawcę oraz odręczne podpisy obu stron.
Dwa ostatnie elementy są niezwykle istotne – gwarantują niepodważalność sporządzonego pisma i nie pozwolą na zmianę zeznań sprawcy na niekorzyść poszkodowanego.
Dopiero mając wszystkie niezbędne dane można zgłosić sprawę do PZU. Ubezpieczyciel przygotował kilka wariantów, które pozwalają szybko i sprawnie zająć się zdarzeniem.
W dalszej kolejności zgłaszający sprawę musi podjąć decyzję, w zależności od posiadanej polisy, czy oczekuje likwidacji szkody metodą gotówkową lub bezgotówkową. W pierwszym z wariantów sporządzony zostanie kosztorys naprawy, na podstawie którego PZU przeleje pieniądze na konto. Druga z metod zakłada oddanie pojazdu do naprawy do jednego ze wskazanych warsztatów. Wówczas nie przejmuje się koniecznością zapłaty – wszystkim zajmuje się ubezpieczyciel.
Zdecydowanie częściej kierowcy wybierają przelew środków na konto. W takiej sytuacji mają pełną dowolność w wyborze miejsca i czasu naprawy. Mogą zdecydować się nawet przyjąć środki i nie dokonywać żadnych napraw, bądź wykonać je samodzielnie.
Ważne jednak, żeby nie rozpoczynać przywracania pojazdu do stanu sprzed zdarzenia, zanim nie pojawi się rzeczoznawca firmy ubezpieczeniowej lub przesłane zostaną fotografie gwarantujące możliwość dokonania wyceny przez PZU. W przeciwnym wypadku specjalista będzie miał niepełny obraz sytuacji – nie wyceni naprawionej już szkody.
Po zakończeniu tych formalności, w przypadku wyboru metody gotówkowej, pozostaje tylko czekać na wypłatę bezspornej kwoty odszkodowania, która wpłynie na konto.
Kiedy następuje wypłata odszkodowania PZU?
PZU jest zobligowane prawem do wydania decyzji o wypłacie odszkodowania do 30 dni od momentu złożenia wniosku.
Tylko w wyjątkowych przypadkach sprawa może przedłużyć się do 60 dni, jednak wtedy firma ma obowiązek poinformować o zaistniałej sytuacji poszkodowanego, łącznie z argumentacją. Dzieje się tak najczęściej, kiedy oszacowanie wartości szkody jest bardzo trudne i skomplikowane.
Jeśli ubezpieczyciel nie wypełni ustawowego procesu 30 dni, wówczas poszkodowany może domagać się odsetek od należnej kwoty za każdy dzień zwłoki.
Odszkodowanie z OC sprawcy PZU – na co należy zwrócić uwagę?
Niestety, poszkodowani w wypadkach i kolizjach często mierzą się z problemem zaniżonych odszkodowań. To sytuacja, w której towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca zbyt niską rekompensatę za straty poniesione w zdarzeniu drogowym. Sytuacja tyczy się zarówno odszkodowań z OC sprawcy, jak i ubezpieczenia autocasco.
Gdzie mogą kryć się zaniżenia w kosztorysie od firmy ubezpieczeniowej:
- części niezbędne do naprawy – jeśli nie czytasz regularnie kosztorysów od ubezpieczycieli, możesz nie wiedzieć, że niewielka różnica symbolu i oznaczenia będzie oznaczać, że w kosztorysie podano cenę komponentu uszkodzonej części, a nie oryginalnej, pochodzącej od producenta auta. W zależności od części może być to różnica nawet kilkuset złotych.
- roboczogodziny specjalistów – kosztorys musi przewidywać wynagrodzenie dla mechaników, który zajmą się usuwaniem skutków zdarzenia, jednak często podają nierynkowe i nieodpowiednie stawki, za które dokonanie napraw jest niemożliwe.
- współczynnik odchylenia – towarzystwo ubezpieczeniowe w kosztorysie może przewidzieć mniejszą liczbę warstw lakieru do naprawy szkody, niż jest to niezbędne do przywrócenia stanu pojazdu sprzed zdarzenia. Doświadczony lakiernik nie zgodzi się na takie działania.
- amortyzacja części – ubezpieczyciel potrafi zmniejszyć kwotę należnego odszkodowania poprzez obniżenie wartości części koniecznych do wymiany o ich zużycie podczas użytkowania auta przez zdarzeniem.
Co robić, jeśli chcesz mieć pewność, że kosztorys został sporządzony prawidłowo? Masz dwie opcje.
Możesz skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy, który sprawdzi Twój kosztorys za usługę będziesz musiał jednak zapłacić. Istnieje szansa na darmową weryfikację kosztorysu – wystarczy, że wypełnisz formularz na naszej stronie i załączysz kosztorys, a my bezpłatnie sprawdzimy, czy nie jest zaniżony. Jeśli tak, to zaproponujemy dopłatę do Twojego odszkodowania.
Jak otrzymać dopłatę do odszkodowania od PZU?
Jeśli liczysz na wysokie odszkodowanie, a przelane pieniądze nie wystarczyły nawet na naprawę pojazdu, możesz skorzystać z oferty ToTwojaKasa.pl. Specjaliści bezpłatnie przeprowadzą analizę Twojego kosztorysu i zaproponują kwotę, jaką dopłacą do odszkodowania.
Wypowiedź eksperta
Bezpłatna analiza zespołu ToTwojaKasa.pl to najlepszy sposób na sprawdzenie, czy w kosztorysie znajdują się zaniżenia. Do analizy wykorzystamy specjalistyczne programy i nasze doświadczenie, które gromadzimy od 7 lat, rozwiązując kolejne problemy osób, które się do nas zgłaszają. Gwarantujemy minimum formalności i szybkie działanie.
Bartosz Rybicki - ekspert ds. odszkodowań
Proces ubiegania się o dopłatę do odszkodowania PZU krok po kroku:
- Wypełnij krótki formularz na naszej stronie.
- Prześlij zdjęcia szkody.
- Poczekaj na analizę naszych specjalistów.
- Zaakceptuj naszą ofertę dopłaty.
- Odbierz dopłatę – pieniądze na koncie nawet w 48 godzin od podpisania umowy.
Osoby, które współpracują z ToTwojaKasa.pl, otrzymują średnio 3493,39 złotych dopłaty do swoich wypłaconych odszkodowań. Zapoznaj się z naszą ofertą i nie czekaj – zgłaszając się do nas, możesz tylko zyskać.
Zgłoszenie szkody PZU – jakie metody są dostępne?
PZU posiada pełną gamę możliwości, jeśli chodzi o możliwość zgłoszenia szkody do likwidacji. W tej sprawie można zgłosić się do PZU telefonicznie, poprzez specjalne formularze na stronie czy nawet wysyłając wiadomość SMS. Oczywiście, wątpliwości można rozwiać także w miejscu działalności punktu stacjonarnego ubezpieczyciela, gdzie pracowniczki i pracownicy odpowiedzą na wszystkie pytania.
Metody zgłoszenia szkody w PZU:
- poprzez formularz zgłoszenia szkody na stronie PZU,
- poprzez serwis Moje PZU,
- bezpośrednio w punktach,
- telefonicznie pod numerem 801 102 102,
- wysyłając SMS o treści SZKODA pod numer 4102.
Zgłoszenie szkody w PZU – potrzebne dokumenty
Jeśli chcesz, aby przyznanie odszkodowania przebiegło jak najszybciej, zgłoś się do PZU z kompletem niezbędnych dokumentów.
Dokumenty potrzebna do zgłoszenia szkody w PZU:
- oświadczenie sprawcy kolizji lub notatka policji z miejsca zdarzenia,
- zdjęcia pojazdu po wypadku/kolizji,
- dowód rejestracyjny auta,
- numer konta,
- ewentualnie: oświadczenie o podatku VAT.
Sprawdź status szkody online w PZU
Przy likwidacji szkody w PZU, możesz na bieżąco monitorować przebieg swojej sprawy. Jeśli posiadasz konto w PZU, swoją sprawę najłatwiej sprawdzisz, logując na swoje konto i korzystając z sekcji mojePZU. Tam znajdziesz wszystkie swoje sprawy, ich przebieg oraz dołączoną korespondencję.
Jednocześnie o odpowiedź możesz zgłosić się mailowo, telefonicznie lub SMS-owo.
Jeśli nie jesteś klientem PZU, do sprawdzenia statusu zgłoszonej kody będziesz potrzebować numer PESEL osoby zgłaszającej szkodę oraz numer szkody lub sprawy. Następnie na podany wcześniej numer telefonu otrzymasz kod niezbędny do weryfikacji. Tego typu zabezpieczenia są konieczne dla procesu zachowania poufności danych wrażliwych.
Jak sprawdzić wysokość odszkodowania w PZU?
Na najczęściej zadawane pytania o wysokość odszkodowania w PZU trudno odpowiedzieć, bo wpływa na to wiele czynników ustalanych indywidualnie.
Przede wszystkim odpowiedzi należy szukać w ogólnych warunkach umowy (OWU), gdzie zawarte są informacje o wysokości odszkodowania w zależności od różnych przypadków.
PZU oferuje swoim klientom możliwość sprawdzenia wysokości odszkodowania poprzez swoją stronę internetową i sekcję mojePZU. Można też wysłać SMS o treści SZKODA na numer 4102, co zagwarantuje kontakt ze strony opiekuna klienta w celu wyjaśnienia sprawy.
Likwidacja szkody z polisy AC w PZU – co warto wiedzieć?
Rzadszym przypadkiem jest zgłaszanie szkody z polisy AC, jednak ten nie różni się w zasadniczym stopniu od przypadków z polisami OC. Na samym przy samym formularzu zgłoszeniowym wymaganych jest mniej danych.
Warto jednak zastanowić się, czy zgłaszanie każdej szkody będzie opłacalne dla kierowcy. W wielu sytuacjach koszt naprawy na własną rękę będzie mniejszy niż suma utraconych zniżek w przypadku skorzystania z pomocy firmy ubezpieczeniowej.
Podsumowanie
- Podstawą do ubiegania się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy w PZU będzie oświadczenie sprawcy kolizji lub notatka policyjna z miejsca wypadku.
- Po odszkodowanie za wypadek od PZU możesz zgłosić się na wiele sposobów: osobiście, telefonicznie, SMS-owo i przede wszystkim przez formularz internetowy.
- Jeśli kwota odszkodowania wypłacona podczas likwidacji szkody będzie zbyt mała, wówczas możesz zgłosić się po dopłatę.
- Średnia dopłata do odszkodowania po kolizji lub wypadku wypłacana przez ToTwojaKasa.pl to 3493,39 zł.